Alles wat je moet weten over het chassisnummer van een auto

Iedere auto beschikt over een chassisnummer, dat ook wel voertuigidentificatienummer (VIN) of framenummer wordt genoemd. Dit nummer wordt nogal eens verward met andere zaken zoals het kenteken. Echter, zijn het twee totaal verschillende dingen. Zo kan het kenteken van een auto veranderen, terwijl het chassisnummer altijd hetzelfde blijft. Dit nummer is namelijk gegrafeerd of ingeslagen in het voertuig. Maar wat is het chassisnummer eigenlijk, waar kun je het vinden en opvragen, wat kun je er mee en wat te doen als het nummer niet leesbaar is? Het antwoord op deze vragen komen hieronder aanbod.

Wat is het chassisnummer?

Het chassisnummer, dat ook wel VIN-nummer of framenummer wordt genoemd, is een uit 17 karakters bestaand nummer waarmee allerlei gegevens en informatie met betrekking tot een voertuig kan worden geraadpleegd. Zoals gezegd is dit nummer ingeslagen of gegraveerd op de auto en staat dus in tegenstelling tot het kenteken vast. Wanneer je dus een voertuig uit het buitenland importeert verandert het kenteken, aangezien ieder land zijn eigen kentekenkenmerk heeft. Het framenummer blijft echter hetzelfde.

Hoe en waar kun je het chassisnummer of VIN-nummer controleren?

Het chassisnummer kun je op meerdere plaatsen op een voertuig tegenkomen. De meest voorkomende plaatsen zijn onder de voorruit, in de binnenzijde van het voorste portier en onder de motorkap. Tevens vind je het VIN-nummer op het kentekenbewijs en eventueel op de verzekeringspolis. De meldcode van een voertuig, nodig voor het afsluiten van een autoverzekering, staat vermeld op het framenummer. Het gaat hierbij om de laatste vier cijfers.

Waarom zou je het chassisnummer checken?

Wanneer je een auto importeert uit het buitenland wil je weten wat er met het voertuig is gebeurd. In Nederland hebben we daarvoor de kentekencheck, echter kan een buitenlandsvoertuig niet middels deze weg gecheckt worden. Om toch achter de geschiedenis van een importauto te komen, dien je te beschikken over het chassisnummer. Met de zogenoemde chassisnummercheck kun je de geschiedenis van een auto raadplegen en voorkom je dus dat je wordt opgelicht. Bovendien geeft het je meer inzicht in de algehele staat van de auto, wat er voor zorgt dat je met een gerust hart de auto kunt kopen.

Wat te doen als het VIN-nummer niet leesbaar is?

Het kan voorkomen dat het VIN-nummer in verloop van tijd niet meer leesbaar is, bijvoorbeeld door roestvorming of schade. Een auto dient echter verplicht te worden voorzien van een chassisnummer en deze zal dus opnieuw gegraveerd of ingeslagen moeten worden. Hiervoor ga je naar de website van het RDW en maak je online een afspraak voor een zogenoemd identiteitsonderzoek. Dit klinkt heel spannend, maar het is niets anders dan een controle of het VIN-nummer behoord bij het voertuig. Op de dag van de controle bij het keuringsstation betaal je als de keuring en de inslag gelukt zijn het verschuldigde bedrag van in totaal € 92,-. Binnen vijf werkdagen ontvang je dan de nieuwe kentekencard, alsmede de tenaamstellingscode in de brievenbus. Wanneer al eerder een kentekencard is uitgegeven, ontvang je een nieuw exemplaar met de juiste gegevens. De tenaamstellingscode blijft hetzelfde.

Post Comment