Bij elke auto hoort een kentekenbewijs. Deze bevat informatie over het voertuig, de eigenaar en gegevens die je nodig hebt voor de overschrijving. Het kan voorkomen dat de kentekenbewijs kwijt of gestolen is. In dat geval dien je een nieuw exemplaar aan te vragen. Echter, in welke gevallen doe je een aanvraag? Waar en hoe doe je dit? Hoeveel kost het aanvragen en kan dit met spoed gebeuren? En hoe zit het eigenlijk met aanvraag van de kentekencard van een leaseauto? Allemaal vragen die hieronder beantwoord zullen worden.
Waarom een nieuw kentekenbewijs aanvragen?
Een nieuw kentekenbewijs aanvragen kan om verschillende redenen gebeuren. De meest voorkomende reden is het kwijtraken van het kentekenbewijs. Veel mensen hebben inmiddels een kentekenbewijs op creditcardformaat. Deze wordt vaak bewaard in de portemonnee, waar hij nog wel eens uit wil vallen. Gezien het feit dat een kentekenbewijs verplicht is, moet je bij de RDW een nieuw exemplaar aanvragen. Ook beschadiging en diefstal van het kentekenbewijs komen voor. Dit is natuurlijk heel vervelend, want je zou maar net aangehouden worden door de politie en het bewijs moeten tonen. De boete die hierop wordt geheven is € 45,-. Tot slot heb je een kentekenbewijs nodig voor het verkopen of inruilen van je auto. Wanneer je bijvoorbeeld je auto hebt verkocht aan een particulier, dan dient deze op de naam van de nieuwe eigenaar komen te staan. Hiervoor ga je naar het dichtstbijzijnde kentekenloket. Echter, voor de overschrijving moet je in het bezit zijn van enkele documenten, waarvan een kentekenbewijs van de auto er één van is. Bij het ontbreken ervan kan het voertuig dus niet op naam gezet worden. Er zit dus niets anders op dan via het RDW een nieuw bewijs aan te vragen.
Waar en hoe kan ik een nieuw kentekenbewijs aanvragen?
Een nieuw kentekenbewijs kun je heel eenvoudig aanvragen via het RDW. Dit is eigenlijk de enigste mogelijkheid. Stel je bent (een deel) van het papieren kentekenbewijs of de kentekencard kwijt, dan ga je naar de website van het RDW en vraagt online een nieuw exemplaar aan. Hiervoor klik je op de link ‘Vervangend kentekenbewijs met tenaamstellingscode aanvragen’. Aangezien een kentekenbewijs gekoppeld is aan de tenaamstellingscode, dien je daarna te kiezen voor de eerste optie: ‘Kentekencard met tenaamstellingscode aanvragen’. Je vult de gegevens in en betaald de kosten via iDEAL. Vervolgens ontvang je een mail met de aanvraaggegevens. De nieuwe kentekencard ontvang je binnen enkele werkdagen per post. De tenaamstellingscode volgt een dag nadat het kentekenbewijs is ontvangen. De levertijd hangt af van het tijdstip waarop je de aanvraag doet. Bestel je het bewijs vóór 20:00 uur, dan wordt het de volgende werkdag verstuurd. Bij aanvragen na 20:00 uur wordt de kentekencard binnen twee werkdagen verstuurd en bij aanvragen op vrijdag na 20:00 uur en in het weekend wordt het document de eerstvolgende dinsdag verstuurd. Houd er tevens rekening mee dat de documenten worden opgestuurd naar het adres waar de persoon in kwestie de auto op naam heeft staan.
Is een kentekencard aanvraag met spoed mogelijk?
Wanneer je je auto verkoopt aan een particulier of inruilt bij een dealer, dan dien je over enkele documenten te beschikken. Een kentekencard is daar één van. Zonder dit document kan het desbetreffende voertuig niet op naam worden gezet. Stel je hebt je auto verkocht, maar komt er vlak voor de verkoop achter dat je het kentekenbewijs kwijt bent. Kan de verkoop dan wel doorgaan? Gelukkig is het mogelijk om bij de RDW een spoedaanvraag van de kentekencard te doen. Hierdoor heb je dezelfde dag nog het nieuwe kentekenbewijs in je bezit. Neem voor meer informatie contact op met de RDW, aangezien je dit niet online kunt aanvragen.
Hoeveel kost het aanvragen van een nieuwe kentekencard?
De kosten die verbonden zijn bij het aanvragen van een nieuwe kentekencard hangt af van welke aanvraag je doet. Voor een reguliere aanvraag op de website van de RDW betaal je € 31,50 via iDEAL. Vervolgens wordt het nieuwe exemplaar binnen enkele dagen per post opgestuurd. Een spoedaanvraag van het kentekenbewijs is vanzelfsprekend duurder. Hierbij heb je twee opties. Je kunt namelijk besluiten het kentekenbewijs voor € 50,- op te halen op de vestiging van de RDW in Veendam. Echter is het ook mogelijk om hem te laten versturen. Wel betaal je daarvoor een flink bedrag: € 200,-. In beide gevallen heb je de kentekencard dezelfde dag nog in huis. Na ontvangst van het nieuwe bewijs kun je het oude exemplaar vernietigen. Deze is namelijk niet meer geldig.
Een nieuwe kentekencard van een leaseauto aanvragen
Hoe zit het met de aanvraag van een nieuwe kentekencard voor een leaseauto? Bij het leasen van een voertuig wordt de kentekentekencard naar het leasebedrijf gestuurd. Vervolgens verzend de maatschappij de kentekencard naar de berijder per post. Wanneer je om een of andere reden een nieuw kentekenbewijs moet aanvragen, dan dien je dit via de leasemaatschappij aan te geven. Zij zorgen dan dat er een nieuw exemplaar wordt aangevraagd. Als berijder hoef je dit dus enkel aan te geven bij de desbetreffende leasemaatschappij. Hetzelfde geldt voor een auto die je financiert. Ook hier dien je bij de financieringsmaatschappij aan te geven dat je een vervangend kentekenbewijs nodig hebt. Het bedrijf zorgt er dan zelf voor dat deze wordt aangevraagd en in het bezit van de bestuurder komt.
Conclusie
Een kentekenbewijs heb je nodig, aangezien hier allerlei informatie over het voertuig, de eigenaar/berijder en gegevens voor de overschrijving op staan. Je dient een nieuw kentekenbewijs aan te vragen, wanneer het document kwijt, gestolen of beschadigd is, of als je de auto gaat inruilen of verkopen. Een vervangende aanvraag doe je heel gemakkelijk online bij het RDW, voor een bedrag van € 31,50. Vervolgens wordt hij dan binnen drie werkdagen per post opgestuurd. Een spoedaanvraag doe je eveneens via de RDW, alleen betaal je hiervoor, afhankelijk van de leveringsvorm, € 50,- of € 200,-. Wel beschik je dan al dezelfde dag over een nieuwe kentekencard. Ingeval van een leaseauto of een voertuig dat geregistreerd staat bij een financieringsmaatschappij, regelt het desbetreffende bedrijf de aanvraag. Je hoeft enkel zelf aan te geven dat je een nieuw kentekenbewijs nodig hebt.