Aanhanger of caravan overschrijven en tenaamstelling wijzigen
Bart en Anne zijn gepensioneerd en hebben altijd al de droom gehad om een caravan te kopen. Op internet stuiten ze op een prachtig exemplaar: de Knaus Sudwind 450. Ze maken gelijk een afspraak met de verkoper om de caravan te bezichtigen. Als ze zijn aangekomen op het adres van de verkoper en de caravan bekijken blijkt dat hij er nog erg netjes uit ziet. Ze moeten nog wel even wennen aan het formaat van bijna vijf meter, maar zijn verder erg enthousiast. Uiteindelijk besluiten Bart en Anne om de caravan te kopen, echter vragen ze zich af welke zaken na de aankoop geregeld moeten worden. Moet de caravan op naam komen te staan en hoe gaat dat in zijn werk. Waar kun je terecht voor de tenaamstelling? Welke documenten zijn verplicht voor de overschrijving en kun je ook zonder (geldig) rijbewijs tenaamstellen?
Wanneer worden aanhangers en caravans overgeschreven?
Niet elke caravan of aanhanger dient overgeschreven te worden. Alleen die van 750 kilogram of zwaarder moeten op naam gezet worden. Dus heb je een nieuwe of tweedehandse caravan aangeschaft met een dergelijk gewicht en is er gewisseld van eigenaar? Dan is tenaamstelling noodzakelijk. Pas als dat is voldaan kan er gesproken worden van een nieuwe eigenaar.
Welke documenten moet ik meenemen en wie moeten hierbij aanwezig zijn?
Voor de overschrijving van een aanhanger of caravan dien je een aantal documenten mee te nemen naar het kentekenloket. Als eerste moet je beschikken over een geldig legitimatiebewijs, aangezien men hierdoor weet of je 18 jaar of ouder bent. Daarnaast is het van belang dat je de kentekencard en de tenaamstellingscode meeneemt. De tenaamstellingscode bestaat uit twee delen en is te vinden op het tenaamstellingsverslag en de brief die je samen met de kentekencard van het RDW hebt gekregen. Deze code vervangt de oude overschrijvingspapieren en dien je goed te bewaren. Je hebt deze namelijk weer nodig wanneer je een hanger bijvoorbeeld weer verkoopt of inruilt. Heb je de caravan tweedehands gekocht bij een particulier? Dan is het aan te raden om de tenaamstelling samen met de verkoper te regelen. Hij of zij moet namelijk het vrijwaringsbewijs krijgen, aangezien dit een bewijs betreft dat er is gewisseld van eigenaar.
Kan ik een aanhanger of caravan op naam zetten zonder (geldig) rijbewijs?
Heb je nog niet de beschikking over een aanhangerrijbewijs, maar heb je al wel een trailer of caravan gekocht? Dan kun je deze alsnog op naam zetten. Voorwaarde is wel dat je beschikt over een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart), kentekencard en tenaamstellingscode. Als de tenaamstelling is gelukt kun je twee dingen doen: je kunt de aanhanger of caravan, indien nodig, van een apk voorzien en er pas mee rijden als je het rijbewijs hebt gehaald. Ingeval van een aanhanger/caravan van 3500 kilogram of meer kun je ook besluiten het voertuig te schorsen. Hierdoor geldt er geen verzekeringsplicht en is er ook geen geldige apk nodig. Wel mag je gedurende de schorsing geen gebruik maken van de aanhanger of caravan en moet het voertuig op eigen terrein geplaatst worden. Doe je dit niet, dan loop je het risico op een hoge boete.
Hoe werkt de overschrijving?
Ben je de nieuwe eigenaar geworden van een caravan zwaarder dan 750 kilogram? Dan moet deze wel op naam komen te staan. Pas dan kan er wettelijk gesproken worden van een nieuwe eigenaar. Voor de kentekenoverschrijving kun terecht bij bijvoorbeeld een kentekenloket en dien je te beschikken over een aantal zaken. Als eerste is het belangrijk dat je beschikt over een geldig legitimatiebewijs, zoals een rijbewijs of paspoort. Daarnaast dien je de kentekencard en de tenaamstellingscode mee te nemen. Deze documenten geef je af aan de medewerker, die vervolgens de caravan op jou naam zet. Het is tevens mogelijk om een kenteken online over te schrijven. Deze manier vergt alleen wat meer handelingen. Zo dien je te beschikken over je DigiD-inloggegevens en een smartphone (Android) met de app ‘RDA-scanner’. Welke manier van overschrijven je ook kiest, in beide gevallen ontvang je na afloop een vrijwaringsbewijs en een tenaamstellingsverslag. Het vrijwaringsbewijs is bestemd voor de vorige eigenaar en betreft een bewijs dat hij of zij niet meer verantwoordelijk is voor de caravan. Het tenaamstellingsverslag bevat de eerste vier cijfers van de tenaamstellingscode. Enkele werkdagen later ontvang je per post van de RDW de nieuwe kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingscode. Bewaar de complete code goed, want deze heb je weer nodig als je caravan wilt verkopen of inruilen.
Tenaamstellingscode kwijt: wat nu?
Rob en Liesbeth hebben sinds kort hun geliefde caravan te koop staan op internet. Als hij net een week te koop staat krijgen ze een reactie van een serieuze koper. Er wordt dezelfde dag nog een afspraak gemaakt voor bezichtiging. De potentiële kopers blijken een jong stel te zijn met twee kinderen. Ze zijn helemaal weg van de caravan en besluiten hem te kopen. Als Rob de documenten verzameld voor de overschrijving van het kenteken, blijkt dat hij de tenaamstellingscode kwijt is. Kan de tenaamstelling van de caravan nu wel doorgaan?
Hoe vraag ik een nieuwe tenaamstellingscode aan?
Mocht je net als Rob en Liesbeth de tenaamstellingscode van de caravan kwijt zijn, dan kun je bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) een nieuwe tenaamstellingscode en/of kentekencard aanvragen. Deze aanvraag kun je heel gemakkelijk zelf uitvoeren op de website van de RDW. Op de website kies je voor ‘vervangende tenaamstellingscode aanvragen’, om vervolgens het voertuigidentificatienummer of chassisnummer in te voeren. Wat rest is het betalen van het verschuldigde bedrag (€ 1,-). Als de betaling is gelukt ontvang je per mail een bevestiging van de aanvraag. De nieuwe tenaamstellingscode en/of kentekencard wordt dan binnen enkele werkdagen per post naar je toegestuurd.
Kan ik met spoed een nieuwe tenaamstellingscode aanvragen?
Aangezien de aanvraag van een nieuwe tenaamstellingscode minstens twee dagen duurt, is het doen van een spoed aanvraag niet mogelijk. Ben je echter de kentekencard kwijt en heb je deze dezelfde dag nog nodig, dan is dat wel mogelijk. Aan een spoedaanvraag van de kentekencard zitten wel extra kosten verbonden: € 200,- als je het laat versturen en € 50,- als je het nieuwe exemplaar ophaalt op de vestiging in Veendam.
Rob en Liesbeth kunnen beter de afspraak voor de kentekenoverschrijving met een paar dagen verplaatsen. De aanvraag voor een nieuwe tenaamstellingscode kost namelijk, variërend op welke dag je de aanvraag doet, twee tot vier werkdagen. Ben je echter de kentekencard kwijt en heb je deze nodig voor de tenaamstelling? Dan is een spoedaanvraag wel mogelijk. Wees er wel van bewust dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Tip: bewaar de tenaamstellingscode goed en ergens waar je hem altijd kunt terugvinden.
Waar en wanneer kan ik mijn kenteken overschrijven?
Heb je een nieuwe of gebruikte aanhanger gekocht en weegt deze meer dan 750 kilogram? Dan moet deze op naam worden gezet. Pas als dat voldaan is, is er sprake van een nieuwe eigenaar. Tevens is de verkoper dan niet meer verantwoordelijk voor de aanhanger. Maar waar en wanneer kun je de tenaamstelling eigenlijk uitvoeren?
Aanhanger op naam zetten bij een kentekenloket
Het overschrijven van een aanhanger, ook wel tenaamstelling genoemd, kan bij verschillende bedrijven en locaties. De meest populaire is het kentekenloket bij de gemeenten. Op deze plaats kunnen burgers en bedrijven diverse voertuigen tenaamstellen. Er zijn veel bedrijven waarbij je terecht kunt voor de tenaamstelling van een aanhanger. Zolang deze maar zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket. Andere opties zijn PostNL locaties en de door de RDW erkende autogarages.
Tenaamstelling wijzigen bij het postkantoor
Naast de kentekenloketten bij gemeenten en bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket, kun je ook bij het postkantoor terecht voor de overschrijving. In Nederland zijn er maar liefst 900 postkantoren waarbij je de tenaamstelling van een aanhangwagen of caravan kunt regelen. Neem wel altijd een geldig legitimatiebewijs, de kentekencard en de tenaamstellingscode mee naar het postkantoor, want zonder deze documenten is overschrijven niet mogelijk. Kijk op de site van de PostNL om te weten waar de dichtstbijzijnde overschrijvingslocatie zich bevindt.
Kenteken overschrijven via internet
Regel je de tenaamstelling van je aanhanger liever thuis? Dan is dat ook een optie. Op de website van het RDW kun je gemakkelijk zelf online de overschrijving regelen. Wel dien je te beschikken over je DigiD-inloggegevens en een Android smartphone voor de app ‘RDA-scanner’. De online overschrijving gaat als volgt in zijn werk: op de site van het RDW kies je voor ‘voertuig overschrijven’ en log je in met je DigiD gegevens. Vervolgens dien je de QR code met je telefoon te scannen, waarna er nog een extra controle scan plaatsvindt van je identiteitsbewijs. Daarna kom je in de online overschrijvingsdienst van de RDW. Als het verschuldigde bedrag betaald is, is de overschrijving gelukt en ontvang je per mail een link naar het vrijwaringsbewijs en het tenaamstellingsverslag. De kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingscode ontvang je enkele werkdagen later per post.
Kenteken overschrijven bij een supermarkt
Steeds meer supermarkten beschikken tegenwoordig ook over de dienst om voertuigen op naam te zetten. Supermarkten als de Jumbo, die aangesloten zijn bij de Stichting Kentekenloket, regelen de overschrijving van je aanhanger of caravan. Hiervoor neem je een geldig legitimatiebewijs, kentekencard en tenaamstellingcode mee. De procedure van de tenaamstelling loopt verder hetzelfde als bij andere kentekenloketten.
Wanneer kan ik mijn kenteken overschrijven?
Natuurlijk kun je voor het overschrijven van je kenteken op doordeweekse dagen terecht bij verschillende bedrijven en locaties. Echter, is het tegenwoordig zelfs mogelijk om op zaterdag en zondag de tenaamstelling van bijvoorbeeld je caravan te regelen. Check van te voren wel de openingstijden, want deze kunnen per vestiging en locatie verschillen. Maak daarom pas de afspraak met de koper voor de overschrijving, als je weet dat je bij de desbetreffende locatie terecht kunt.
Kentekenloketten bij gemeenten, supermarkten, winkels en PostNL-servicepunten: allemaal locaties waar je 7 dagen per week terecht kunt voor de overschrijving van een kenteken. Daarnaast is het mogelijk om online de tenaamstelling van een caravan of trailer te regelen. Hierdoor ben je niet afhankelijk van de openingstijden. Besluit je wel een locatie te bezoeken, dan raden we je aan om vooraf goed de openingstijden te checken. Op deze manier kom je niet voor verassingen te staan.
Kenteken overschrijven op een doordeweekse dag
Als je de nieuwe eigenaar bent geworden van een caravan of aanhanger met een gewicht van 750 kilogram of meer, dan dien je deze op naam te laten zetten. Vroeger was je daarvoor genoodzaakt om een groot postkantoor op te zoeken. Echter, vandaag de dag kun je bij veel meer plaatsen de overschrijving regelen.
Er zijn in Nederland 900 postkantoren waarbij je de mogelijkheid hebt om voertuigen over te schrijven. Daarnaast zijn er nog tal van andere bedrijven, aangesloten bij de Stichting Kentekenloket, die deze dienst aanbieden. Hierbij valt te denken aan RDW erkende autogarages en winkels al de Primera. Zit er geen kentekenloket in de buurt of blijf je liever thuis dan kun je de overschrijving ook online regelen. Voorwaarde is wel dat je beschikt over een Android smartphone (app RDA-scanner) en DigiD-inloggegevens.
De tenaamstelling van een caravan of aanhanger is alleen noodzakelijk als deze 750 kilogram of meer weegt. Dit kun je doen om doordeweekse dagen, echter kunnen de openingstijden per bedrijf en locatie verschillen. Heb je bijvoorbeeld in de avond afgesproken met de koper, check dan eerst de openingstijden van de desbetreffende overschrijvingslocatie. Neem tot slot altijd een geldig legitimatiebewijs, de kentekencard en de tenaamstellingscode mee.
Caravan overschrijven in het weekend
Naast dat je doordeweeks kunt overschrijven, is het ook mogelijk om in het weekend de overschrijving van je caravan te regelen. Er zijn verschillende bedrijven en instanties die deze dienst aanbieden, zoals postkantoren, gemeenten en kentekenloketten bij supermarkten en winkels. Het is tevens mogelijk om de tenaamstelling online te regelen op de website van het RDW.
Is het overschrijven van mijn kenteken op zaterdag mogelijk?
Ook op zaterdagen is het mogelijk om je caravan of aanhanger over te schrijven. Zoals eerder beschreven zijn er veel bedrijven die deze dienst aanbieden. Wel kunnen de openingstijden per locatie variëren, maar de meesten zijn wel van 9:00 tot 17:00 uur open. Voor de exacte openingstijden van de verschillende vestigingen kun je de website van de PostNL raadplegen.
Kan ik mijn caravan op zondag overschrijven?
Je kunt nu zelfs op zondag een caravan overschrijven bij een van de locaties die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket. Wees er echter wel van bewust dat sommige bedrijven aangepaste openingstijden kunnen hebben. Maak daarom pas de afspraak met koper als je er zeker van bent als de locatie geopend is voor de overschrijving.
Een caravan tenaamstellen in het weekend is dus mogelijk, maar bedenk wel dat bedrijven aangepaste openingstijden kunnen hebben. Je kunt bij veel verschillende locaties terecht, zoals postkantoren en winkels als de Bruna. Check vooraf op een website als die van de PostNL de openingstijden. Op deze manier kom je niet voor verassingen te staan. Tot slot kan je natuurlijk altijd online overschrijven.
Kan ik mijn aanhanger met spoed overschrijven?
Mocht je een aanhanger van 750 kilogram of meer hebben gekocht, dan ben je deze verplicht om op naam te zetten. Zolang dit nog niet gedaan is, blijft de verkoper eigenaar. Het met spoed overschrijven van een aanhanger is niet mogelijk, aangezien het een paar werkdagen duurt voordat je alle documenten ontvangt. Maar waarom zou je eigenlijk met spoed willen overschrijven? In principe kun je namelijk 24 uur per dag een voertuig overschrijven met de online overschrijvingsdienst van het RDW. Echter, als je niet beschikt over een Android smartphone kun je nog altijd zeven dagen per week terecht bij een kentekenloket. De aanvraag zelf duurt slechts enkele minuten, waarna de aanhanger op je naam staat. Je kunt hem dan gelijk gebruiken.
Ben je de kentekencard en/of tenaamstellingscode kwijt? Dan kun je online op de website van het RDW een nieuwe aanvragen. Voor de tenaamstellingscode geldt dat de aanvraag minimaal twee dagen duurt, terwijl de aanvraag van een nieuwe kentekencard desgewenst ook met spoed kan worden uitgevoerd. Wel betaal je hier een extra bedrag voor: € 200,- ingeval van het laten bezorgen en € 50,- als je kiest voor het ophalen van de nieuwe kentekencard op de vestiging in Veendam.
Welke voertuigverplichtingen volgen na tenaamstelling?
Jan en Tilly zijn beide met pensioen, dus het grote genieten kan beginnen. Al jaren geleden hadden ze de droom om een caravan te kopen. Deze droom is nu werkelijkheid geworden. Na de tenaamstelling vragen ze zich af welke voertuigverplichtingen nu nog geregeld moeten worden. Hoe werkt het met verzekeren en is de apk verplicht?
Moet ik mijn aanhanger of caravan direct bij overschrijven verzekeren?
Voor de overschrijving geldt dat als er sprake is van bijvoorbeeld een aanhanger van 750 kilogram of meer, je verplicht bent het kenteken over te schrijven. Bij een gewicht van minder dan 750 kilogram moet de aanhangwagen goedgekeurd zijn voor toelating op de openbare weg. Wat verzekeren betreft dient alleen het trekkend voertuig verzekerd te zijn, aangezien de aanhangwagen of caravan automatisch meeverzekerd is. Wel is het alsnog verstandig om een verzekering af te sluiten. Is de caravan bijvoorbeeld losgekoppeld van de auto en maakt deze onverhoopt schade, dan wordt dit niet gedekt. Hetzelfde geldt voor schade die ontstaat door storm, zoals hagel. Hierbij kun je je niet beroepen op de autoverzekering of aansprakelijkheidsverzekering.
Vanaf welk moment moet ik wegenbelasting betalen?
Je hoeft voor een caravan of aanhanger geen wegenbelasting te betalen. Natuurlijk moet je voor de auto die de caravan of trailer trekt wel wegenbelasting betalen.
Moet mijn aanhanger of caravan een geldige APK keuring hebben of kan ik dat later regelen?
De regels voor de verplichting van de apk voor een aanhanger of caravan verschillen per situatie. Normaal gesproken is de apk niet verplicht, echter als de trailer of caravan meer dan 3500 kilogram weegt is de apk wel noodzakelijk. Let hier dus op als je bijvoorbeeld een tweedehands caravan aanschaft met een dergelijk gewicht. Er mag namelijk niet eerder meegereden worden totdat hij van een geldige apk is voorzien. Komt de caravan niet door de keuring, dan kun je er nog altijd voor kiezen om hem te laten schorsen. Hierbij mag je gedurende de schorsingsperiode geen gebruik maken van de caravan en dient hij op eigen terrein (niet op de openbare weg) te worden geplaatst.
Anders dan bij een auto of motor, volgen er na de aanschaf van een caravan of aanhanger niet heel veel voertuigverplichtingen. Het is vooral van belang dat je je eigen auto verzekerd, zodat de caravan ook mee verzekerd is. Eventueel kun je nog een aparte caravanverzekering afsluiten voor een uitgebreidere dekking. De apk is in de meeste gevallen ook niet verplicht. Pas bij een caravan of aanhanger van meer dan 3500 kilogram geldt de apk plicht. Eventueel zou je nog voor schorsing kunnen kiezen.
Met welke rechtspersonen kun je te maken krijgen?
De tenaamstelling van een caravan gaat niet altijd hetzelfde. Het verschilt per situatie en is afhankelijk van het feit of je hem bij een dealer of van een particulier koopt. Het is tevens mogelijk om de caravan op naam van een rechtspersoon te zetten. Met welke rechtspersonen kun je allemaal te maken krijgen?
Hoe werkt het als ik een caravan koop van een particulier?
Koop je een gebruikte caravan van een particulier, dan heeft dat als voordeel dat je vaak een stuk goedkoper uit bent dan bij een dealer. Bij een gewicht van 750 kilogram of meer dient de caravan op naam te worden gezet. Dit is mogelijk bij een kentekenloket en het is verstandig om dit samen met de verkoper te doen. Zorg dat je de volgende zaken mee neemt naar de overschrijvingslocatie: een geldig legitimatiebewijs, de kentekencard en de tenaamstellingscode. Op de locatie aangekomen zal de medewerker vragen om de documenten. Hij of zij regelt vervolgens de overschrijving. Als de transactie gelukt is, ontvang je een zogenoemd vrijwaringsbewijs (bestemd voor de verkoper) en een tenaamstellingsverslag (met het eerste deel van de tenaamstellingscode). De kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingscode ontvang je enkele werkdagen later per post.
Hoe werkt het overschrijven als ik een caravan koop van een bedrijf?
Ga je voor meer zekerheid wat betreft de aankoop van een caravan, dan kies je voor een dealer. Bij deze bedrijven weet je in de meeste gevallen wel dat het goed zit. Het op naam zetten verloopt bij een dealer net even wat anders. Waarbij je bij particuliere aanschaf de tenaamstelling zelf moet regelen, is het bij een dealer de verkoper die de overschrijving regelt. Wel dien je alsnog een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Als de overschrijving gelukt is ontvang je het tenaamstellingsverslag en meestal de volgende werkdag al de nieuwe kentekencard met het tweede deel van de tenaamstellingscode. Zoals eerder is gezegd, is het aan te raden de tenaamstellingscode goed te bewaren, want deze heb je weer nodig als je de caravan wilt inruilen of verkopen.
Ook is het natuurlijk mogelijk om de caravan op naam van een rechtspersoon te zetten, zoals een bedrijf of een stichting. Indien je dit wenst moet je wel beschikken over de zogenoemde bevoegdheid ‘Tenaamstelling Voertuigbedrijf’ (TV) en moet de caravan opgenomen zijn in de bedrijfsvoorraad. Als je als eigenaar van een bedrijf niet in de gelegenheid bent om over te schrijven, kun je iemand machtigen. Hij of zij is dan tekenbevoegd.
Het overschrijven op naam van een rechtspersoon verloopt als volgt: je start het computerprogramma ‘Tenaamstelling Voertuigbedrijf’ (TV), vult de gegevens in en kiest voor de opdracht tenaamstelling. Maak vervolgens de keuze of je het vrijwaringsbewijs wilt uitprinten. De kentekencard of het papieren kentekenbewijs kan nu vernietigd worden. Bewaar het tenaamstellingsverslag goed. De nieuwe kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingsode ontvang je enkele werkdagen later per post.
Hoe gaat de tenaamstelling als ik een caravan aanschaf met financial lease?
Net als bij een auto, is het ook mogelijk om een caravan aan te schaffen middels financial lease. De tenaamstelling verloopt hierbij hetzelfde als bij het kopen van een caravan bij een dealer. Daarom dien je alleen een geldig legitimatiebewijs mee te nemen, zodat de verkoper de caravan kan overschrijven. Bij het ophalen krijg je dan het tenaamstellingsverslag mee. De financieringsmaatschappij ontvangt dan de tenaamstellingscode. Enkele dagen later stuurt de RDW je de nieuwe kentekencard per post op.
Het verschilt dus per situatie hoe de tenaamstelling verloopt en of je dit zelf moet regelen. Heb je een tweedehandse caravan of trailer aangeschaft bij een particulier, dan dien jezelf het kenteken over te schrijven. Dit is mogelijk bij verschillende locaties, zoals kentekenloketten, winkels, supermarkten en PostNL-punten. Neem altijd een geldig legitimatiebewijs, de kentekencard en de tenaamstellingscode mee. Ingeval van financial lease of aanschaf bij een dealer regelt de medewerker van het bedrijf de tenaamstelling. Wees er verder van bewust dat je voor het op naam zetten van een rechtspersoon moet beschikken over de bevoegdheid Tenaamstelling Voertuigbedrijf (TV).
Belangrijke informatie voor koper
Als je een nieuwe of tweedehandse caravan/aanhanger hebt gekocht en weegt deze meer dan 750 kilogram? Dan is het belangrijk dat deze op je naam komt te staan. Het is aan te raden om de overschrijving samen met de verkoper te doen, omdat hij of zij namelijk moet beschikken over het vrijwaringsbewijs. Neem de volgende drie documenten mee voor de tenaamstelling: een geldig legitimatiebewijs, de kentekencard en de tenaamstellingscode. Deze documenten geef je af aan de medewerker, waarna hij of zij de kentekenoverschrijving verder afhandelt. Na afloop ontvang je een tenaamstellingsverslag (incl. eerste deel van de tenaamstellingscode) en een zogenoemd vrijwaringsbewijs. Deze laatste is bestemd voor de verkoper en geeft aan dat iemand anders verantwoordelijk is geworden voor de aanhanger of caravan. Enkele werkdagen later krijg je van de RDW de nieuwe kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingscode toegestuurd. Zorg tot slot dat je de betaling veilig uitvoert en een aanhanger of caravan van meer dan 3500 kilogram eventueel apk laat keuren. Dit is namelijk verplicht voor trailers of caravans met een dergelijk gewicht.
Belangrijke informatie voor verkoper
Als verkoper zijnde is het belangrijk dat je na de tenaamstelling beschikt over het vrijwaringsbewijs. Hierdoor ben je gevrijwaard van eventuele voertuigverplichtingen. Om er zeker van te zijn dat de betaling goed verloopt, is het aan te raden om de koper te vragen het afgeschreven bedrag te laten zien. Heb je allebei dezelfde bank? Dan ontvang je het bedrag meestal gelijk op je rekening. Als er contant wordt betaald, tel het bedrag dan zorgvuldig na en maak eventueel gebruik van detectieapparatuur waarmee de echtheid kan worden gecontroleerd. Zeg tot slot eventuele verzekeringen op. Dit doe je door een kopie van het vrijwaringsbewijs te sturen naar de verzekeringsmaatschappij. De meldingen voor een eventuele apk keuring van de aanhanger of caravan stoppen automatisch en hoef je niets voor te doen.
Tot slot
Bij de aanschaf van een gebruikte of nieuwe caravan van 750 kilogram of meer geldt de verplichting dat deze op naam wordt gezet. Zorg dat je voor de kentekenoverschrijving beschikt over een geldig legitimatiebewijs, de kentekencard en de tenaamstellingscode. Regel de tenaamstelling samen met de verkoper, aangezien deze moet beschikken over het vrijwaringsbewijs.
Je kunt de tenaamstelling van een aanhanger of caravan bij verschillende bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket uitvoeren, zoals postkantoren, supermarkten en kentekenloketten bij het gemeentehuis. Deze zijn vaak zeven dagen per week geopend, al raden we je wel aan om de openingstijden te checken. Als je de tenaamstellingscode kwijt bent, kun je een nieuwe aanvragen. Deze wordt binnen twee dagen per post opgestuurd. Het is tevens mogelijk om een nieuwe kentekencard aan te vragen. Heb je deze met spoed nodig, dan betaal je daarvoor een flinke meerprijs.
Is de aanhanger of caravan zwaarder dan 3500 kilogram? Dan dient deze van een geldige apk te worden voorzien. Komt de caravan niet door de apk, laat dan bepaalde zaken repareren of kies voor schorsen. Overweeg tot slot of je een eventuele verzekering wilt afsluiten, aangezien schade die wordt gemaakt als de aanhanger of caravan is losgekoppeld niet wordt vergoed.