Je vaartuig overschrijven

Vaartuig overschrijven en tenaamstelling wijzigen

Gerard en Jannie zijn op zoek naar een snelvarend schip van ongeveer 10 meter lang. Na wat speurwerk op internet komen ze een mooi motorjacht tegen: de Bayliner 305 Cruiser. Dit is precies wat ze zoeken. De sportcruiser heeft namelijk een elektrische kookplaat, een combi oven-magnetron, een toilet met douche en vier slaapplaatsen. Er kunnen dus ook nog kennissen, vrienden of familie blijven slapen. Na bezichtiging en een proefvaart besluiten ze het vaartuig te kopen. Echter, Gerard en Jannie vragen zich nu af welke dingen geregeld moeten worden. Moet het vaartuig op naam worden gezet? Zo ja, waar en wanneer kan dat? Welke documenten moet je daarvoor meenemen? Heb je een geldig vaarbewijs nodig voor de tenaamstelling?

 

Wanneer worden vaartuigen overgeschreven?

Heb je een nieuw of gebruikt vaartuig aangeschaft dan hoef je deze niet per se op naam te zetten. Pas als het schip korter dan 20 meter en harder dan 20 kilometer per uur vaart, is de tenaamstelling verplicht. Dus voldoet het vaartuig aan die combinatie en wordt er gewisseld van eigenaar, dan dient het schip op naam te worden gezet. Bij een boot spreken we niet van een kenteken, maar van een registratieteken. Staat dit teken eenmaal op je naam, dan ben jij de wettelijk nieuwe eigenaar van het vaartuig.

 

Welke documenten moet ik meenemen en wie moeten hierbij aanwezig zijn?

De registratie van een vaartuig verloopt anders dan bij bijvoorbeeld een auto. Zo moet elke auto worden overgeschreven, terwijl dat bij schepen niet het geval is. Gaat een boot harder dan 20 kilometer per uur en betreft de lengte korter dan 20 meter, dan is het op naam zetten verplicht. Hiervoor ga je naar een kentekenloket bij jou in de buurt, waarbij je het aanvraag formulier invult of afgeeft (als je het thuis al hebt ingevuld). In tegenstelling tot de aanschaf van een auto hoef je bij schepen geen geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Wel heb je een aantal gegevens nodig voor het correct invullen van het aanvraagformulier. Dit zijn de vaartuiggegevens (rompnummer, merk, kleur en afmetingen), het bouwjaar, de motorgegevens, het motornummer en tot slot gegevens van jezelf (zoals je staat ingeschreven bij de gemeente). Eventueel lever je ook het originele registratiebewijs in.

 

Kan ik een vaartuig op naam zetten zonder (geldig) vaarbewijs?

Plezierschepen die niet harder gaan dan 20 kilometer per uur hoeven niet op naam te worden gezet. Betreft de lengte ook niet meer dan 15 meter, dan is het mogelijk deze schepen zonder vaarbewijs te besturen. Voor schepen die niet voldaan aan eerdergenoemde eisen is tenaamstelling en een vaarbewijs wel noodzakelijk. Echter, mocht je nog niet beschikken over een (geldig) vaarbewijs, dan is het toch mogelijk om een schip op naam te zetten. Er wordt tijdens de overschrijving namelijk niet gevraagd om het vaarbewijs. Heb je eenmaal het vaarbewijs gehaald, dan kun je het schip besturen.

 

Hoe werkt de overschrijving?

Is registratie van je vaartuig verplicht dan dient deze op naam te worden gezet. Hierbij ga je naar het dichtstbijzijnde PostNL kentekenloket en vult het aanvraagformulier in of geeft het af (als je het thuis hebt ingevuld). In dit formulier wordt om een aantal gegevens gevraagd, zoals om welk soort aanvraag het gaat, de bootgegevens, het rompnummer, het bouwjaar, de motorgegevens en tot slot de gegevens en een handtekening van de aanvrager. Na het afgeven van het formulier aan de medewerker dien je het bedrag van € 39,- te betalen. Na de betaling krijg je niets mee, aangezien de RDW de ingevulde gegevens moet checken. Als alles in orde is, ontvang je het uiteindelijke registratiebewijs binnen vijf werkdagen per post. Wat rest is het aanbrengen van het registratieteken op weerszijde van de motorboot. Dit teken is te vinden op het registratiebewijs.

 

Registratiebewijs kwijt: wat nu?

Pieter heeft sinds een week zijn speedboot op internet staan en heeft nu al een serieuze koper. Hij maakt een afspraak voor de bezichtiging en een eventuele proefvaart. Als de dag is aangebroken en de potentiële koper de boot heeft bezichtigd en proefgevaren, blijkt dat hij erg enthousiast is. Na wat onderhandelingen, komen ze beide tot een mooie prijs. Wat rest is het op naam zetten van het schip, gezien het feit dat hij harder dan 20 kilometer per uur vaart. Als Pieter het registratiebewijs wil pakken, blijkt dat hij deze niet meer kan vinden. Hij vraagt zich af of het mogelijk is een nieuwe aan te vragen of is dat niet nodig?

 

Hoe vraag ik een nieuw registratiebewijs voor mijn vaartuig aan?

Als je het registratiebewijs van je motorboot kwijt bent, kun je een vervangend bewijs aanvragen. Hiervoor neem je contact op met de RDW klantenservice, die vervolgens het aanvraagformulier naar je toesturen. Als het formulier is verstuurd en de betaling van € 31,50 is voldaan, ontvang je binnen vijf werkdagen het vervangende registratiebewijs op creditcardformaat in de brievenbus.

 

Heeft het vaartuig wel een registratieteken, maar geen registratiebewijs? Dan is het alsnog mogelijk om de tenaamstelling te regelen. Hiervoor download je het aanvraag formulier en kies je om wat voor aanvraag het gaat. In dit geval: ‘Overschrijven zonder registratiebewijs’. Vervolgens vul je de gegevens in en stuurt het formulier, samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs, op naar het adres van de RDW. Wat rest is het overmaken van het bedrag (€ 39,-), waarna je binnen vijf dagen het nieuwe registratiebewijs ontvangt.

 

Kan ik met spoed een nieuw registratiebewijs aanvragen?

Het is niet mogelijk om een vervangend registratiebewijs met spoed aan te vragen. Het aanvragen van een dergelijk bewijs duurt namelijk minstens een paar werkdagen. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen € 31,50,-.

 

Pieter heeft dus geluk dat hij zonder een registratiebewijs alsnog het vaartuig op naam kan zetten. Hij kan er ook voor kiezen om een vervangend registratiebewijs aan te vragen, aangezien hij dan goedkoper uit is. Een spoedaanvraag is helaas niet mogelijk, aangezien het enkele werkdagen kost voordat de aanvraag kan worden behandeld. Zorg dat je het registratiebewijs goed opbergt, op een plaats waar je hem altijd kunt terugvinden. Dat scheelt namelijk tijd en stress.

 

Waar en wanneer kan ik mijn vaartuig registratieteken overschrijven?

Als je een tweedehands of nieuw vaartuig hebt gekocht die harder kan dan 20 kilometer per uur? Dan dient deze op naam te worden gezet. Maar waar en wanneer kan je het registratieteken van een vaartuig overschrijven?

 

Vaartuig op naam zetten bij een kentekenloket

Het op naam zetten van een vaartuig is mogelijk op verschillende locaties. De meest populaire is toch wel het kentekenloket. Voor de overschrijving van een vaartuig dien je een aanvraagformulier in te vullen, die je vervolgens inlevert bij de medewerker van het loket. Er zijn veel bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket, zoals bijvoorbeeld de Bruna. Daarnaast kun je nog altijd terecht bij de loketten van het RDW op de vestigingen in Veendam, Zoetermeer of Den Bosch.

 

Tenaamstelling wijzigen bij het postkantoor

Een andere mogelijkheid voor de overschrijving van een vaartuig is om een postkantoor te bezoeken. De keuze van locaties zijn erg groot, aangezien er 900 PostNL-punten in Nederland zijn waarbij je voor de overschrijving van het registratieteken terecht kunt. Daarom zit er altijd wel een bij je in de buurt. Na het afgeven van het overschrijvingsformulier krijg je niet direct het registratiebewijs mee. Eerst wordt namelijk gekeken of de gegevens naar behoren zijn ingevuld. Het uiteindelijke registratiebewijs ontvang je dan binnen vijf werkdagen per post thuis gestuurd.

 

Registratieteken overschrijven bij een supermarkt

Onder de PostNL punten zijn er ook supermarkten waarbij je het registratiebewijs kunt overschrijven. Wees er wel van bewust dat niet elke supermarkt deze dienst aanbiedt. Alleen bij de supermarkten die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket kun je terecht voor de tenaamstelling van een vaartuig. Vul het aanvraagformulier nauwkeurig en volledig in, want je krijgt je geld niet terug als de aanvraag is afgekeurd. De aanvraag zelf duurt enkele werkdagen, waarna je het registratiebewijs via de post krijgt toegestuurd.

 

Wanneer kan ik mijn registratieteken overschrijven?

 

Vroeger kon je alleen op doordeweekse dagen en bij groot postkantoren terecht voor de tenaamstelling van vaartuigen. Tegenwoordig heb je de mogelijkheid om zeven dagen per week over te schrijven. Bovendien zijn er veel meer locaties die deze dienst aanbieden, zoals PostNL-punten, supermarkten, winkels en kentekenloketten bij gemeenten. Check vooraf wel de openingstijden van de desbetreffende vestiging, want deze kunnen namelijk variëren. Sommige zijn tot 17:00 uur open, terwijl andere juist tot ’s avonds laat geopend zijn. Op de website van de PostNL kun je de openingstijden raadplegen van de verschillende vestigingen.

 

Mocht je een het registratieteken van een vaartuig willen overschrijven dan zijn er verschillende locaties waarbij je terecht kunt. Hierbij valt te denken aan kentekenloketten bij gemeenten, maar ook postNL-punten bij supermarkten, winkels en andere bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket. De openingstijden kunnen wel verschillen, dus check vooraf goed of de desbetreffende locatie echt open is.

 

Registratieteken overschrijven op een doordeweekse dag

De tenaamstelling van een vaartuig is verplicht als een schip harder dan 20 kilometer per uur kan varen en korter is dan 20 meter. Pas als de overschrijving van het registratiekenteken gelukt is, spreken we van een nieuwe eigenaar van het schip. Het is al lang niet meer zo dat je alleen bij de grote postkantoren terecht kunt voor de overschrijving van een boot. Tegenwoordig zijn er honderden locaties in Nederland waarbij je gemakkelijk de tenaamstelling zelf kunt regelen. Vanzelfsprekend zijn deze doordeweeks geopend. Raadpleeg wel altijd goed de openingstijden, want deze kunnen per vestiging variëren. Zorg dat je ten tijde van de overschrijving het aanvraagformulier nauwkeurig en volledig invult. Pas dan kan de aanvraag succesvol verwerkt worden.

 

Tenaamstelling wijzigen in het weekend

Naast dat je doordeweeks bij veel verschillende locaties terecht kunt voor de tenaamstelling van een vaartuig, is het ook mogelijk om in het weekend het registratieteken over te schrijven. De openingstijden kunnen wel aangepast of gewijzigd zijn, dus check vooraf goed of de desbetreffende vestiging geopend is voordat je een afspraak maakt.

Is het overschrijven van mijn registratieteken op zaterdag mogelijk?

Het is ook mogelijk om op zaterdagen de overschrijving van een vaartuig te regelen. De meeste PostNL-punten bij supermarkten, winkels en andere bedrijven zijn geopend van 9:00 tot 17:00 uur. Op de website van de PostNL vind je een overzicht van de openingstijden per locatie.

 

Kan ik mijn vaartuig op zondag overschrijven?

Vandaag de dag is het zelfs mogelijk om op zondag een vaartuig over te schrijven. De vele bedrijven die zijn aangesloten bij de Stichting Kentekenloket, zoals supermarkten, winkels en postNL-punten , zijn vaak op zondag geopend. Wel is het aan te raden om alsnog de openingstijden te raadplegen, aangezien deze per locatie kunnen verschillen. Op deze manier voorkom je dat je de afspraak voor de tenaamstelling moet verplaatsen.

Je kunt dus zeven dagen per week een vaartuig overschrijven bij veel verschillende bedrijven: postkantoren, supermarkten, winkels en postNL-punten. Check wel van te voren de openingstijden, want deze kunnen per dag en locatie variëren. Op deze manier voorkom je dat je de afspraak moet afzeggen of verplaatsen. Kijk op de website van de postNL voor een overzicht van de openingstijden van de verschillende locaties.

 

Kan ik mijn vaartuig met spoed overschrijven?

Ben je de trotse eigenaar geworden van een tweedehands of nieuw schip en vaart deze harder dan 20 kilometer per uur, dan dient het vaartuig te worden overgeschreven. In tegenstelling tot de tenaamstelling van alle andere motorvoertuigen, krijg je bij een vaartuig geen vrijwaringsbewijs. Wel krijg je een zogenoemd registratiebewijs mee, dat dient als soort kentekenbewijs. Er zijn veel bedrijven en locaties waar je een boot kunt overschrijven, zoals postkantoren en kentekenloketten bij gemeenten. Het is niet mogelijk om een vaartuig met spoed over te schrijven, aangezien de aanvraag enkele werkdagen duurt. Als het aanvraagformulier is ingeleverd, alle gegevens correct zijn ingevuld en de betaling van € 39,- heeft plaatsgevonden, ontvang je binnen vijf werkdagen het registratiebewijs per post.

 

Welke verplichtingen volgen er na tenaamstelling van mijn vaartuig?

Als je de nieuwe eigenaar van een schip bent geworden en het registratieteken hebt overgeschreven, kun je dan meteen gaan varen? Of dienen er eerst een aantal zaken geregeld te worden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de verzekering? Moet een boot ook apk gekeurd worden?

 

Moet ik mijn vaartuig na de overschrijving verzekeren?

Voor vaartuigen geldt in Nederland geen wettelijke verzekeringsplicht, dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld auto’s en motoren. Echter, door sommige omstandigheden wordt een bootverzekering wel als verplichting gezien. Wil je bijvoorbeeld aan wedstrijden mee doen of stal je je schip in een haven, dan is verzekeren vaak verplicht. Tevens dien je buiten Nederland soms te beschikken over een verzekerd vaartuig, bijvoorbeeld bij landen rond de Middellandse zee. Daarnaast is het sowieso het overwegen waard om een bootverzekering af te sluiten, aangezien een vaartuig kostbaar is en ongeluk in klein hoekje zit.

 

Moet mijn vaartuig apk gekeurd zijn?

Ook qua apk geldt er geen wettelijke verplichting voor vaartuigen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de staat van onderhoud van het schip. Echter, het is wel verstandig om je motorboot of zeilschip om de zoveel tijd te laten nakijken. Je wilt toch het liefst zo veilig mogelijk op pad gaan met een boot. Tijdens een bootinspectie wordt er onder andere gekeken naar de romp, onderwaterschip, eventuele zeilen, de motor en aandrijving, gasinstallaties et cetera.

 

Wat moet je verplicht aan boord hebben bij een vaartuig?

Kopen is natuurlijk een ding, maar na de aanschaf dient een vaartuig wel over een aantal zaken te beschikken. Zo moet je ingeval van een snelle motorboot (harder dan 20 kilometer per uur) in het bezit zijn van een vaarbewijs en moet je tijdens politiecontroles het registratiebewijs kunnen tonen. Verdere verplichtingen aan boord zijn het hebben van een dodemansknop, reddingsvesten voor iedere opvarenden en een brandblusser van minimaal twee kilogram.

 

Zoals je hierboven kunt lezen, zijn er weinig verplichtingen die je na de tenaamstelling van een vaartuig dient te regelen. Het is vooral je eigen keus en verantwoording om een verzekering af te sluiten of onderhoud uit te voeren. Wees er wel van bewust dat je een aantal verplichte zaken aan boord moet hebben, zoals reddingsvesten, een brandblusser, het registratiebewijs en ingeval van een snelle motorboot het vaarbewijs.

 

Met welke rechtspersonen kun je te maken krijgen?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat motorboten die harder kunnen dan 20 kilometer verplicht moeten worden geregistreerd. Voor de registratie dienen deze vaartuigen te worden overgeschreven. De tenaamstelling verschilt per aankoopsituatie. De handelingen die moeten worden uitgevoerd voor de tenaamstelling van een vaartuig dat is gekocht bij een bedrijf verschillen namelijk van die van de aankoop bij een particulier.

 

Hoe werkt het als ik een vaartuig koop van een particulier?

Mocht je een snel motorvaartuig kopen van een particulier, bijvoorbeeld op internet, dan moet deze worden overgeschreven. Eerder ben je geen eigenaar van het schip. Voor de tenaamstelling ga je naar een overschrijvingslocatie, zoals een kentekenloket bij de gemeente. Hier krijg je een aanvraagformulier waar je een aantal gegevens dient in te vullen. Dit zijn gegevens over het type vaartuig (lengte, kleur, rompnummer, motornummer etc.) en gegevens van de aanvrager. Zorg daarom dat je deze informatie kunt invullen. Neem tevens het registratiebewijs behorende bij het vaartuig mee. Deze dien je in te leveren. De aanvraag duurt enkele werkdagen en als alles in orde is wordt het nieuwe registratiebewijs door de RDW per post opgestuurd. Vanaf het moment dat je in het bezit bent van het registratiebewijs ben je de eigenaar van het vaartuig.

 

Hoe werkt de tenaamstelling als ik mijn vaartuig koop bij een dealer of bedrijf?

Als je een snelle motorboot bij een dealer of bedrijf hebt gekocht, dan moet deze natuurlijk ook worden overgeschreven. Echter gaat de tenaamstelling soms even wat anders in zijn werk. Bij de aanschaf van een dealer gaat de overschrijving in principe hetzelfde in zijn werk als bij particuliere aanschaf. Het kan ook zo zijn dat je een vaartuig op naam van een rechtspersoon wilt zetten, zoals een BV, NV of Vereniging. De tenaamstelling verloopt dan als volgt: je download het aanvraag formulier (ook verkrijgbaar bij een kentekenloket) en vult de gegevens. Vervolgens onderteken je dit formulier en geeft het af aan de medewerker bij een kentekenloket. Andere zaken die je dient af te geven of op te sturen zijn een kopie van de Kamer van Koophandel (KvK), een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de tekenbevoegde, een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de aanvrager en als het vaartuig al eerder is tenaamgesteld het originele registratiebewijs. Na het betalen van het verschuldigde bedrag (€ 39,-), ontvang je het nieuwe registratiebewijs binnen vijf werkdagen per post op het adres waarop je bedrijf staat ingeschreven bij de KvK.

 

Hoe gaat de tenaamstelling als ik een vaartuig aanschaf met financial lease?

Tenslotte is het mogelijk om een vaartuig aan te schaffen middels financial lease. Daarbij verloopt de tenaamstelling hetzelfde als bij particuliere aanschaf, of als je het schip op naam van een bedrijf wilt zetten, hetzelfde als bij een rechtspersoon. Als de overschrijving gelukt is, ontvang je binnen vijf werkdagen het registratiebewijs in de brievenbus.

 

Het overschrijven van het registratieteken van een vaartuig verschilt dus per aankoopsituatie. In de basis zijn de handelingen van het op naam zetten van een vaartuig bij particuliere aanschaf en de aankoop bij een dealer hetzelfde. Echter, wil je een vaartuig op naam van een bedrijf (rechtspersoon) zetten, dan dien je nog aanvullende documenten op te sturen of af te geven.

 

Belangrijke informatie voor koper

Als koper hoef je alleen vaartuigen over te schrijven die harder gaan dan 20 kilometer per uur. Dan is registratie verplicht en dien je een registratieteken aan te brengen op weerszijde van de motorboot. Helaas is het zo dat bij schepen de onderhoud en reparaties niet worden geregistreerd. Ook is er geen sprake van een kilometerstand, maar het aantal vaaruren dat de motor heeft gemaakt. Bij de wat grotere schepen wordt dit automatisch bijgehouden. Het doen van een kenteken of chassischeck is dus niet mogelijk, dus dien je goed informatie te verzamelen om er zeker van te zijn dat je een goede aankoop doet. Bij een dealer zit je natuurlijk altijd wat zekerder, aangezien deze een goede naam te verliezen heeft. Kijk goed of het vaartuig voor het eerst op naam wordt gezet. Is dat niet het geval, zorg dan dat de motorboot beschikt over een registratiebewijs. Dit dien je namelijk aan te geven op het aanvraagformulier. Is het registratiebewijs op een of andere manier kwijtgeraakt, dan is het mogelijk om een aanvraag zonder registratiebewijs te doen. Aangezien je geen vrijwaringsbewijs krijgt na de tenaamstelling, is het aan te raden om zelf met de verkoper een bewijs van aankoop te regelen. Na de overschrijving ontvang je binnen vijf werkdagen het nieuwe registratiebewijs per post thuisgestuurd. Heb verder altijd het vaarbewijs, registratiebewijs, reddingsvesten en een brandblusser aan boord. Anders loop je het risico op een hoge boete.

 

Belangrijke informatie voor verkoper

Als verkoper is het belangrijk om de tenaamstelling in het bijzijn van de nieuwe eigenaar te doen, aangezien deze dient te beschikken over allerlei gegevens over het schip, zoals het rompnummer, het type, het motornummer et cetera. Spreek met de koper af dat je na de overschrijving in het bezit komt van een bewijs van aankoop. Je krijgt namelijk, in tegenstelling tot andere motorvoertuigen, geen vrijwaringsbewijs. Zorg tevens dat je het registratiebewijs afgeeft, want de koper krijgt namelijk een nieuwe opgestuurd. Zorg dat de betaling veilig verloopt. Het is aan te raden om middels online bankieren te betalen; dan kan de koper meteen laten zien dat het bedrag is afgeschreven. Als je allebei dezelfde bank hebt zie je het bedrag gelijk op je bankrekening bijgeschreven. Tot slot zet je eventuele bootverzekeringen stop.

 

Tot slot

Een vaartuig hoeft alleen geregistreerd te worden wanneer deze harder dan 20 kilometer per uur vaart en korter is dan 20 meter. De tenaamstelling of overschrijving is gemakkelijk te regelen bij een kentekenloket bij het postkantoor, supermarkt of gemeente. Deze locaties zijn zeven dagen per week te bezoeken. Is het vaartuig al geregistreerd geweest, geef dan het registratiebewijs met het aanvraagformulier voor de overschrijving af bij de medewerker van het kentekenloket. Het is ook mogelijk om het formulier en eventuele andere documenten op te sturen naar het RDW.

 

Na de tenaamstelling ontvang je binnen vijf dagen het nieuwe registratiebewijs. Bij een nog niet eerder geregistreerde motorboot dien je het teken op het registratiebewijs aan weerszijde van het schip aan te brengen. Op deze manier is het voor de waterpolitie duidelijk dat het om een snelvarend vaartuig gaat en kan aan de hand daarvan ook enkele gegevens raadplegen. Het is mogelijk om een nieuw registratiebewijs aan te vragen, echter kun je ook zonder een dergelijk bewijs de overschrijving regelen.

 

Na de tenaamstelling zijn er een aantal zaken die je verplicht aan boord moet hebben. Dit zijn het vaarbewijs, het registratiebewijs, een reddingsvest voor elke opvarenden en een brandblusser van minstens 2 kilogram. Verder hoeft het schip niet per se verzekerd te zijn, echter stellen sommige havens dat verplicht om je boot te mogen stallen. Daarnaast is het ook je eigen verantwoording om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren. Dit verhoogt alleen maar de veiligheid aan boord van het vaartuig.